Fantastisk tårtdag...

Idag skulle jag ge mig på att göra en fjärilstårta igen (en tårta som ser ut som en fjäril alltså). Den blev ganska lyckad förutom att den sprack när jag skulle flytta över den till ett fat. Som tur var gick det att ordna med lite grädde!

Sen var det då dags att göra marängtårta (även kallad helvetestårtan hädanefter) till Filip som fyller år idag.
För det första så var varenda marängbotten som jag köpt sprucken så jag fick pussla ihop dom för att sätta ihop tårtan. När jag sedan var klar och nöjd med tårtan så var det dags att lägga över den i en kartong. Vips så hade det bildats en krater mitt i tårtan där jordgubbarna åkte ner som i en virvelström.
Jag täckte över hålet med fler jordgubbar och kände mig åtminstone lite nöjd med resultatet även om den såg lite tilltufsad ut.

Sen fick den stå i sin kartong i kylen i ca 10 minuter innan jag gick dit för att hämta en sak och då fick se en stor, vit pöl under kartongen där helvetestårtan låg.
Jag lyfte bort tårtan och kände hur kartongens botten nästan släppte på grund av att den blivit så blöt.

När jag öppnade kartongen badade tårtan i vit, sliskig sås och hade flutit ut Ingela kartongen.
Marängbottnarna hade alltså smält.

Jag var inte glad. Har aldrig gråtit på grund av en tårta, men då gjorde jag det.

Sedan gjorde jag i alla fall en ny tårta till Filip (utan maräng) och den blev jättefin.
Men (!) precis när den var klar så bestämde sig hyllan ovanför för att släppa ner en rulle med plastpåsar mitt i tårtan.
Efter det så kom jag på mig själv med att stå och prata med hyllan och säga saker som "är det allt du har att komma med?" och "varför släpper du inte 'ner allt pp hyllan när du ändå är igång?".

Efter det så fick mamma ta över. Jag klarade inte mer.



Härlig dag ändå.
Karin

Positiv anda Lina! DU KAN!!!!