Marknadshelgen

Nu var det ett tag sen jag skrev såg jag, så det är väl inte mer än rätt att ni får en summering av helgen och allt annat jag haft för mig nu.

Nästan hela veckan har gått åt till förberedelser inför Hornmarken. 
Baren bakom cafét ställdes i ordning, kylarna fylldes och skyltar om vad vi hade att erbjuda skrevs.
Så kom då fredagkvällen och vi öppnade upp dörrarna till baren.
Öltältet fylldes på en gång och vi hade massor art göra från öppning till stängning. 
Klockan 3-någonting kom vi i säng och försökte vila ut inför lördagen som alltid är den mest intensiva. 

Klockan 8 ringde klockan och innan vi började jobba gick jag och Max ett varv på marknaden.
Jag fyndade en vinylspelare (den funkade, Mats!) och lite porslin som ska målas framöver. 

Vid 9.30 började vi arbeta och jag stod i kassan och serverade fika och smörgåsar till mängder av människor.

Vid 11 öppnade jag och Max baren bakom cafét och vi hade att göra hela dagen.
Över 300 personer kom och åt hos oss och vi serverade mycket mer öl ön vi någonsin gjort förut under marknadens gång (11-16).

När vi som bäst stod och jobbade i baren kom en äldre man fram till oss.

"Det är du som är Lina, va?"
-Det stämmer, sa jag.
"Jag läser din blogg förstår du. Den är mycket intressant. Jag är från Södertälje."

Det var dagens mest otippade grej, men kul att min blogg sprider sig utanför kommungränsen! 

När vi stängde vid 16 gick vi, efter lite städning och dylikt, hem och vilade.
Jag och David låg ute i vår paviljong och halvsov en stund innan vi vid 19 gick upp till cafét igen för att förbereda för öppning. 

Klockan 20 öppnade vi, men det var helt dött.
När klockan slog 22 och det fortfarande inte var särskilt mycket folk började jag bli nervös.

Det hade jag inte behövt bli, visade det sig.
Klockan 23 strömmade det in folk och vi hade inte tid att så mycket som konversera med varandra i baren på grund av den långa kön som aldrig tog slut.

Strax efter midnatt blev det tekniskt fel vid kassan då kortläsaren hängde sig.
Hela kön stannade därmed upp och en man blev riktigt arg för att han fick vänta hela FEM MINUTER på sin öl.

Vi i baren tillrättavisade honom snabbt och sa att det tar lika lång tid för alla och att han fick ställa sig sist i kön igen då han trodde att om man tränger sig går det fortare att få öl.
Han trodde fel och han kom skamset tillbaka till kassan en stund senare för sin efterlängtade öl.

En annan kundfadäs vi hade under kvällen var en dam som skulle dricka vin.
När vi hade hällt upp hennes vin sa hon att hon hellre hade velat ha en drink.
Hennes man sa att hon kunde ju sagt det då innan beställningen var färdig och betald, men hon var inte nöjd.
Hon kollade in vår meny och frågade om maten vi kunde erbjuda verkligen var det enda vi hade.

Det var det, sa vi.

"Man skulle inte kunna få potatisgratäng istället för potatissallad?"

"Det har vi ju ingen", sa jag

"Ni skulle inte kunna slänga ihop en potatisgratäng?" 

"Jo, vänta du två timmar så löser vi det" sa jag artigt och skämtsamt fast jag började koka inombords. 

Hon beställde efter mycket om och men fläskfilé och potatissallad men hann inte mer än få ut maten innan hon klampade in i köket.

"Det här är det äckligaste köttet jag någonsin ätit".

Personalen i köket bad om ursäkt men hon fortsatte spy galla och frågade efter rödvinssås eller keso (!?) för att kunna svälja ner det "fruktansvärt äckliga" köttet. 

När hon inte gav upp sitt klagande sa min mamma att över 300 personer har ätit den här maten idag och väldigt många av dom har sagt att det var jättegott. 

"Dom vågade väl inte klaga" sa damen då och gick.

Människor alltså.
Vissa är aldrig nöjda.

Förutom denna hemska dam och en sur man som var törstig på öl gick kvällen som en dans och vi sålde mellan 800 och 1000 öl gissningsvis. 

Igår sov vi till kvart i ett och sen gick vi upp till cafét för att ta ner tältet. 
På kvällen hade vi lite "efter marken-fest" med några av dom som hjälpt till under marknadshelgen och åt rester ihop.
Vi åt bland annat av det "äckliga köttet" och det var mer än ätbart tyckte vi allihop. 

Idag är vi lediga och ska upp och fixa det sista på cafét innan vi tar helt ledigt och spenderar dagen hur vi vill.
Ikväll ska vi åka och äta i Vimmerby och imorgon är det arbete som vanligt.

Skönt att marknaden är över faktiskt även om det är kul med så intensivt arbete.

Puss och hej!