24e december

Idag är dagen D. Dopparedagen.
Sista dagen med jultema i denna blogg (för i år).

Dagen till ära vill jag berätta om hur min jul brukar vara.

Förr i tiden (förra året senast) gick det till på följande vis:

Man går upp, öppnar ETT valfritt paket som ligger under granen, väntar på mormor, äter julmat tills man vill spy, kollar på Kalle Anka, öppnar resterande julklappar, chillar till "Kan du vissla Johanna?", går till valfri släkting (vi har några att välja på här i Horn) och umgås resten av kvällen.

Vanligtvis brukar den valfria släktingen vara min faster Inger.
På julen brukar nämligen nästintill hela Stockholmssläkten samlas i Horn hemma hos faster Inger för att umgås och äta russin och mandlar (åtminstone jag och Gotte).

Firar man jul med Stockholmssläkten så måste man också ta den traditionella julpromenaden. (Gäller enbart mig och Gotte återigen).
Denna innebär att man går från fasters hus och sedan en liten sväng på Horn för att sedan återvända tillbaka.
Denna promenad sker utan strumpor och skor.
(Egentligen var denna promenad enbart tradition i två år, för sen kom vi fram till att smärtan man får av att gå barfota i snön var alldeles för stor.)

Dock så har dessa traditioner brutits de senaste åren då faster Inger istället beger sig till Stockholm för att fira jul.
(Ganska synd tycker jag).

Därmed har vi också bytt släkting att våldgästa på julaftonsaftonen.
Nuförtiden beger vi oss istället till min morbror Peter.

I år kommer vi också bege oss till morbror Peter, men dagen i övrigt ser annorlunda ut.
Exempelvis så har inget paket öppnats ännu och inte heller någon julmat kommer förtäras här på Postgatan.
Vi har skippat julmaten i år helt enkelt.
Istället blir det trerätters middag.

Nu måste jag gå, mormor kom nyss.

Från mig alla till er alla: EN RIKTIGT GOD JUL.


(Ursäkta att det blir samma bild som för några dagar sen, men det är ju tanken som räknas!)